Proč odchází DPF - filtr pevných částic

Author: Ivan Tichý | Last change: 2014-10-31 21:51:14

Je to docela populární téma.

Samozřejmě záleží na značce vozidla. Co se týče toho, k čemu filtr slouží – filtruje drobné částečky sazí, které jsou tak malé, že se dostanou do plic a dělají rakovinu, ale jsou tak velké, že se už nedostanou ven. Dříve s tím problém nebyl – starší motory nepracovaly s tak vysokým tlaky, a nevyráběly tak drobné saze. Dnešní dieselové motory dělají mnohem jemnější kouř :)

Řešení? Šoupnem do vejfuku filtr. Prostě jemný síto. No, ale to se přece zanese a pak to nepude, ne? A taky taková věc ve výfuku – nebude to tomu motoru spíš škodit, nepojede hůř a nebude mít větší spotřebu? No jasně, že jo, ale to není náš problém. Navíc je to další věc, co se dá servisovat :) Budou love :)

No tak uděláme udělátor, co to vyčistí. A to jako jak? No jako u kamen! Dáme tomu pořádnou čočku a ty saze se v tom spálí. Nikdo nic nepozná, svinstvo stejně skončí venku. Ale už né jako karcinogení saze ale jako „úplně čisté CO2“.

Ono to dokonce funguje. Auto s DPF má výfuk zevnitř blyštivě čistý :)

Jsou dva způsoby, jak se to dělá. U náklaďáků se do výfuku vstřikuje močovina – AdBlue (ne, řidič do toho nečůrá – musí si to pěkně zadraho kupovat). Močovina snižuje bod vznícení sazí a ty pak bafnou a je klid. Některé osobáky to měly také – a tam to ze začátku udělali chytře. Močovina se nedala dolít, došla a hle – drááááháá oprava.

Druhý systém, „lepší“, ale o to zlověstnější, je s přivstřikováním nafty do výfuku. Odpadá nádržka na AdBlue a voloviny okolo toho. Řízení motoru jednou za čas, dle potřeby anebo podle ujetých km, začne během chodu vstřikovat v rámci spalování trochu nafty do válce ve chvíli, kdy už se nespálí. Ona pak bafne ve výfuku a obsah filtru shoří. Má to nevýhody, nafta se dostává do oleje, žere to víc apod.

Každopádně tyto systémy fungují skvěle. A dlouho. Pokud je vše, jak má být.

Popíšu onen druhý systém (nafta do výfuku), který je u vozů BMW. Proces vypálení filtru, kterému se říká regenerace, se pustí dle potřeby anebo každých 1000km. Auto nechce v případě automatu zařadit 6. a vyšší rychlostní stupeň, chová se trochu jinak. Po prudkém přidání plynu se proces zastaví – protože z hlediska bezpečnosti je výkon při jeho potřebě důležitější, než regenerace.

Aby se regenerace spustila, je třeba:

  • teplota motoru vyšší než 74°C
  • auto jede a nemá žádnou vážnou závadu
  • není plyn na podlaze
  • fungují alespoň 4 žhavící svíčky a jednotka žhavení (platí pro 6-ti válec)
  • filtr není ucpán za kritickou mez

Pokud se stane, že podmínky nejsou splněny všechny, vy to nepoznáte, resp. poznáte to podle toho, že auto už nepojede, filtr bude ucpaný, a už bude tak trochu pozdě (je to opravitelné, řešitelné).

Pro dobrý průběh regenerace se říká, že je třeba i:

  • EGR systém funguje, není nijak upraven
  • škrtící klapka v sání funguje

K těmto dvěma posledním bodům dodám, že to jsou „zkušenosti“. Tj. systém je navržen nějak a pokud se do něj zašťourá, má to možné negativní dopady na životnost DPF. Tedy platí, že pokud EGR pryč, pak i DPF pryč.

Nejčastější důvody k situaci „Ty vole, mě odešel DPF, to je takovej krám.“: Vadný termostat EGR, vadné žhavící svíčky, příliš krátké cesty (na nákup, děti do školky, …).

Tak doufám, že už to teď budou vědět všichni !

Comments

Insert new comment