Něco BMW E60 535d

Author: Ivan Tichý | Last change: 2014-10-28 20:42:05

Při příležitosti jeho devátých narozenin o něm něco napíšu.

Příspěvek je napsán tak, jak to je, cílený je do kategorie BMW, až se tento web jednou konečně předělá.

O tomto autě se toho napsalo hodně, něco je pravda, něco ne. Já vám popíšu svou osobní zkušenost.

Auto je to geniální, motor je to geniální, nadčasový. Velmi se liší od ostatních pětkových BMW. Je nižší, jedovatější ovládání, vše je cítit, citlivé pedály, velké brzdy. Standardní výkon 280HP je možné snadno zvýšit na 315–320HP anebo s drobnými úpravami až na 490HP. To vše z obyčejného řadového šestiválcového 3.0L dieselu. Pohodlné a bezpečné auto, mazlíčkové jej mají rády, kombinovaná spotřeba 9.0l/100km, ve městě 11–12l/100km, při normální jízdě je možné se dostat na 7.2l/100km. Jistě, někdo možná řekne, že moje 1.0 něco jezdí za 3,5l, ale to si prosím nechte tam, kde to někoho zajímá. My se tu bavíme o autech.

Někdo mi řekl, něco ve smyslu „už by sis ho znova nekoupil, že?“. Evidentně to nepochopil. Auto je (bylo) drahé, má vyšší náklady na provoz, ale vůbec to není tak, jak si spousta lidí myslí. Když máte auto, máte několikero typů nákladů:

  1. 1) Že ho máte.

povinné ručení, havarijní, klesá na ceně, apod.

  1. 2) Že s ním jezdíte.

spotřeba, olej, gumy, destičky, běžný servis

  1. 3) Že je kvalitní/nekva­litní.

opravy, výměny, auto nepojízdné, odtahy

  1. 4) Že je pěkné, pro vás cenné.

A toto je třeba si uvědomit. Tohle auto exceluje v bodě 3) – až na výměnu termostatu jsem na něm nic neřešil. Body 1) a 2) jsou dle očekávání vyšší, protože je to prostě dražší a výkonější auto – dražší olej, je ho více, dražší gumy, apod. Nicméně kdo má na to, aby si ho koupil, neřeší, že ho 4ks gum nestojí 1000Kč, ale 10000Kč. Hlavně, krom těch gum, ten rozdíl není zas tak velký. To, v čem je velký rozdíl, je bod 4). Je pro vás cenné. Kupujete mu píčoviny, parkujete ho pod střechou, když si to škrábnete, hned to utíkáte přestříkat, všechno musí být top. Nehledě na to, že když vám to nějaký idiot, co neumí do pěti napočítat, naboří na parkovišti, tak vás to hodně štve. Anebo idioti v servisech, je těžší ho servisovat bez problémů.

Mám najeto 211000km a řešil jsem závady:

  • výměna termostatu EGR
  • výměna chladiče EGR (tekoucí) – bílá mlha za mnou. To bylo legendární.
  • slabý únik oleje – malé turbo
  • žhavící svíčky, žhavící relé

Další závady, za které ale auto nemůže, jsou:

  • Vytopená světla expertem v servisu. Jinak, toto je věc, co jsem v fakt nepochopil. Jako dívám se na světlo a v něm je hladina cca 3cm od spodu. Kdyby ta voda nebyla tak čistá, tak si bych si řekl, OK, tak mu to auto prostě spadlo do rybníka.
  • Nějaké ty urvané a nezapojené věci experty v Invelt Praha.
  • Dodrbané věci z jedné pražské chip-tuning firmy.
  • Nějaké to lakování.

„Von, když vyndával ten vejfuk, tak na to vzal pajcr, a tak to asi urval. No a pak s tím naboural do zvedací plošiny.“ – jakási chip-tuning firma.

„Můžete mi vysvětlit, jak jste tohle mohli nezapojit zpět? Noo, vono to tam je stejně k ničemu.“ – Invelt Praha

Nedávat to do ruk servisům v ČR. Jiné řešení není. Jezdit do servisu do Německa anebo si to dělat sám. Anebo si koupit Škodovku.

To by stačilo, ne?

Co by měl vědět někdo, kdo si toto auto koupí.

Tak, dobře udělal, že:) Auto, jako každé jiné, má nějaké dětské nemoci. Největší píčovina, ale s katastrofálními dlouhodobými následky je termostat EGR. EGR okruh je novodobá blbost, která snižuje emise NOx, tím, že do sání motoru vrací část výfukových plynů a tím motor trošku přidušuje, výsledkem je nižší teplota hoření, tím pádem nižší emise NOx. Motor více kouří, ale to není vidět, protože má ve výfuku filtr pevných částic. Ten se postupně zanáší a když je zanesený moc anebo každých 1000km, se spustí tzv. regenerace, kdy je během spalování přistříkávána nafta do výfuku, kde se časem zapálí, obsah filtru pevných části se zapálí taktéž, saze v něm nastřádané vyhoří, zůstane jen popílek, kterého je méně a je to. Část nafty se dostane okolo stíracích kroužků dolů od oleje a tím jen částečně znehodnocuje. Výfukové plyny v sání samozřejmě dělají paseku ve formě špíny, která se tam jen kupí a kupí.

Výfukové plyny jsou před vstupem do sání ochlazovány v malém chladiči, na chladiči je namontován malý termostat, který reguluje průtok chladící kapaliny. Ten rád často odchází a pak se motor nemůže ohřát. No, krom toho, že je vám pak v autě v zimě zima, páč to netopí, a auto žere jak s prokopnutou nádrží, kouří, ale to nevidíte, protože kouř (saze) se zachytí ve filtru pevných částic, a vůbec to celkově ničemu nesvědčí, tak také dochází k tomu, že aby se spustila výše uvedená regenerace, je potřeba splnit několik podmínek, které jsou hlídány. Jedna z těch podmínek je i teplota motoru (74°C). No, takže dojde k tomu, že se regenerace nespustí anebo je přerušována, filtr pevných částic se ucpe a problém je na světě. A lidi pak viní auto, že je na prd.

Když se termostat vymění, vydrží tak 2–3 roky a začne to zase zlobit. Řešení: odpojit celý okruh EGR, odstranit filtr pevných částic, auto korektně přeprogramovat, termostat EGR ucpat.

Když píšu korektně přeprogramovat, tím myslím, od někoho, kdo to umí. České firmy vůbec nevědí, co dělají. Odstraní filtr pevných částic, zablokují regeneraci, nastaví otevírání EGR na 5% a ovládání odpojí a myslí si, že je to OK. Toto skončí poškozeným malým turbem. Turbo je díky vyšší průchodnosti výfuku přetěžováno. Řešení? Nechat to tak, jak to je, vyměnit termostat a vše bude OK anebo si to přeprogramovat pořádně (umí to jedna britská firma). S funkčním EGR je výdrž filtru pevných částic ba přímo ukrutná.

Ponechání filtru pevných částic a odpojení EGR má časem negativní dopad na filtr pevných částic – EGR systém se využívá pro podporu regenerace.

„Zaslepení“ EGR anebo jeho odpojení – auto to pozná, hlásí chybu, navíc dopad na filtr pevných částic.

Pouhé ucpání termostatu EGR a nechání všeho ostatního – nevím, zda to v tom chladiči začne vařit, čert ví. Mě to na 180km pokusné cestě neudělalo nic.

Vířivé klapky. To je snad nejčastěji skloňované téma. Věc v sání zvyšující víření pro nižší emise a vyšší kroutící moment v nižších otáčkách. Prý se občas uvolnily a motor je vcucnul. Řešení je, vyndat je. Nicméně někdy od roku 2004–2005 toto v BMW předělali a už by se to stávat nemělo.

Má to hliníkový ramena, to na D1 nevydrží – kecy. Podvozek na tomhle autě vydrží věky. Jen tedy já osobně nejezdím na runflat pneumatikách. To se nedá v ČR.

Automat se posere – kecy. Jen mu po 160000km vyměňte olej a filtr. Je velmi vhodné vzít olej od BMW, s jiným to neřadí, jak má.

Teče podtlaková pumpa – „to se musí vyměnit“. Taky kecy. Stačí pumpu rozdělat, vyměnit DVA o-kroužky. Rozměry jsem věděl, jeden tuším 68mm a druhý 92mmx3mm, nicméně doporučuji si vzít originální a podle toho koupit nové – se silnějším nedosedne víko a pak to nedělá podtlak :) Olej z pumpy teče na řemen a ten pak kviká. Na řemen také teče olej ze sání (dobrý test, zda tečou turba – šahnout zespodu na napojení hadice sání). Olej ze sání moc zastavit nejde, o-kroužek na hadici to nezastaví, je prostě třeba přetěsnit turba.

Žhavící svíčky a relé žhavení. Tak svíčky časem odejdou, ale často zařve i relé – opravovat ho nemá cenu, těžko pájitelný materiál, lepší objednat nové (BERU) za 1800. Jestli nevíte, zda je OK? Tak ho vyměňte, nebude totiž OK :)

Odlučovač/separátor oleje – taky klasické téma, stojí to pár korun, doporučuje se vyměnit, může dojít k zanesení, následkem čehož k horšímu mazání (slyšel jsem na to různé teorie, co se reálně stane – přetlakuje se skříň anebo si to sežere olej). Zde se jedná o chybu soudruhů z NDR, blbě to vymysleli.

Stárnou podtlakové hadice. Stačí to nakoupit na metráž a vyměnit. Jen ty standardní hadičky jsou trošku tenčí než originální a jdou hůře nasadit.

Závěrem. Auto samo o sobě v pohodě, až na to EGR, což je řešitelné koupí nového termostatu za 600Kč. Problém je, že ho nelze zaparkovat na Chodově, kvůli lidem, kteří nechápou, že člověku může vadit obtisknutá hrana jejich dveří. A pak ty české servisy. Nenechat na to šahat idioty.

Nesnáší krátké časté cesty – nedobíjí se, na krátké cesty po městě to není.

Olej – jeho životnost počítá né podle ujetých km, ale podle spotřebovaného paliva.

Výměna baterie – jen v autorizovaném servisu a za 10000Kč. Taky ne. Baterie může být AGM/gel anebo levná klasická, s tím, že je potřeba a) nakódovat správný typ a kapacitu b) resetovat histogram stavu baterie. Neprovedení tohoto aktu má za následek horší zacházení s novou baterií power managementem auta a její teoreticky kratší životnost.

Někde okolo 200000km prý odchází alternátor. Mění se regulátor. Není třeba měnit regulátor. Stačí změřit diody a v regulátoru vyměnit uhlíky :)

Diagnostiku si uděláte kabelem za pár dolarů.

Někdo tvrdí, že na regeneraci má vliv i stav žhavení, nicméně já jezdil rok s jednou žhavičkou vadnou a nic se nestalo.

P.S. K tomu legendárnímu chladiči EGR. On tekl, ale ne ven, teklo to do výfuku. Tam se to nastřádalo, za jízdy se to odpařovalo. Chladící kapalina je v podstatě voda a glykol. A znáte umělou mlhu z diskoték? No ta se dělá glykolem. Neuvěřitelný, co to dělalo za jízdy. Nechtěně jsem zahalil dvouproudou silnici do mlhy a zastavil provoz.

P.S.2 Auto nabízí spoustu možnosti kódování různých fíčur. Zajímavá je například možnost si na palubní desce zobrazit nějaké údaje – např. napětí baterie, teplotu motoru, stav nádrže apod. Stačí googlovat „hidden menu“. Váš tajný unlock kód je součet posledních pěti číslic VIN. Dále je možné čudlíkem na palubní desce resetovat počítadla výměny oleje, destiček apod. Netřeba servisu a diagnostiky.

Comments

Matus on 2014-11-12 20:49:19 wrote:

Ivan, to by si nebol ty.

Mára on 2015-01-01 14:50:57 wrote:
Dusan on 2015-04-04 01:51:26 wrote:

Ahoj mohl bys poradit vymena uhliku v regulatoru na e60 525 d altik valeo.delal si to u sebe?me se zda ze jsou uhliky slisovane v plastu.jde je v tom regleru vubec vymenit nebo ho musim koupit novy.Diky za radu predem.Dusan

Láda on 2015-04-11 18:00:24 wrote:

Ahoj,mohl by jsi mi poradit kde všude potlakové hadičky jsou.Auto mi občas vynechá,zkoušel jsem toho vyměnit hodně,ale problém přetrvává. Radili mi potlakové hadičky a po přečtení tvé stránky jsem si jist,že mi radili správně. Předem moc děkuji..

Radek on 2016-02-28 22:49:57 wrote:

Ahoj. Máš zkušenost, že by chladič EGR ventilu odešel za tři roky? Dneska jsem musel EGR okruh zaslepit a přemejšlím co dál. 15t. za další tři roky se mi zdá krutá dan za nejistý EKO-přínos. Ale nechci oddělat filtr pevných částic. Navíc mě štve kontrolka motoru. Dík

Veronika on 2017-03-29 12:19:58 wrote:

Po přečtení toho, neváhám. Kupuji e60 535d z Německa.

V

proreo on 2017-12-04 14:27:24 wrote:

Kabel na diagnostiku- ktory kupit?

Insert new comment